Навигација

Саопштење Савета поводом представки о току предизборне кампање

Савет РРА разматрао је на данашњој седници неколико представки упућених Савету, а тичу се предизборне кампање.

Приговор који је Савету доставила листа „Уједињени региони Србије“, и листа Српске Напредне странке Савет је разматрао и одлучио да јавност обавести о следећем:

Приговор Уједињених региона Србије и СНС-а Савет је разматрао као начелне јер се односи на све националне ТВ станице.

Пошто је реч у начелним приговорима којима се од Савета тражи да упути захтев свим емитерима, чланови Савета разматрали су и резултате састанка који су поједини чланови Савета имали са представницима више од 100 регионалних и локалних емитера који су као један од проблема, такође начелно, навели проблеме са којима се срећу када је реч о праћењу редовних активности државних функционера, пре свега оних који своју функцију обављају у оквиру локалне самоуправе.  

Савет сматра да пратећи рад државних органа ниједан емитер до сада није прекршио Опште обавезујуће упутство.

Сви емитери у Србији и током изборне кампање, као и када избори нису расписани, имају слободу да прате рад свих државних органа и њихових представника у мери у којој то одговара уређивачкој концепцији њихових информативних програм и њиховим продукционим могућностима.

Истовремено Савет инсистира да нико од учесника у политичком и јавном животу, укључујући и Савет РРА нема права да утиче на уређивачку политику медија, али је, исто тако, доношењем Опште обавезујућег упутства Савет нагласио да су емитери обавезни да у време изборне кампање посвете посебну пажњу равноправности свих учесника избора како рад електронских медија не би оштетио изборни процес.

Предизборни период, без сумње, период је посебне пажње коју јавност, али и учесници изборног процеса усмеравају ка раду емитера. Чланови Савета у свим својим јавним иступима наглашавали су, а то чине и овог пута, да је, зарад равноправности учесника у изборној кампањи, неопходна посбна уредничка пажња свих емитера како рад медија не би утицао на равноправност учесника изборног процеса.

Савет је разматрао и онај део приговора УРС-а, али и слична питања регионалних и локалних емитера, а која се суштински односе на емитовање кадрова из редовног праћења рада функционера у плаћеним предизборним терминима или ТВ рекламама. Савет сматра да у таквим случајевима нема одговорности емитера, нити се тиме крше позитивни правни прописи који регулишу ову област. Савет подсећа да је емитерима забрањено да осим у пружању техничких услуга, учествују у изради тих ТВ формата.

Савет подсећа да емитери имају обавезу да у оквиру плаћених предизборних термина емитују програме које им доставе подносиоци листа осим у случајевима предвиђеним члановима 38. Закона о јавном информисању и чланом 21. Закона о радиодифузији у којима се каже да емитер може да одбије да емитује рекламне поруке или емисије ако оцени да оне подстичу дискриминацију, мржњу или насиље или вређају част, углед и приватност грађана или других учесника у кампањи.

Анализирајући случајеве који су конкретно наведени у приговору УРС-е Савет је донео следећи закључак:

Анализом програма ТВ Б92 Служба за надзор утврдила је да тај емитер није 18. марта емитовао извештај о посети председника Србије Бориса Тадића селу Цветојевац, како је то наведено од стране УРС-е. У вези са другим наведеним примером, односно посетом председника Тадића фабрици „Фијат“ у Крагујевцу, Служба је утврдила да је у информативном програму ТВ Б92 дана 20. Марта 2012. Године емитован кратак извештај о тој посети, у емисији Вести у 16 часова (од 16:16:28 до 16:17:10), а сутрадан је ТВ Б92 емитовала предизборни плаћени термин листе Избор за бољи живот – Борис Тадић (23:50:31 до 23:55:29) у коме су, поред других, коришћени и кадрови као и у извештају о посети председника Бориса Тадића емитованог претходног дана у информативном програму. Међутим, у извештају у информативном програму приступ емитера је новинарски, професионалан, а у плаћеном термину контекст је такав да је несумњиво реч о предизборном програму у коме се промовише носилац листе.

На основу свега наведеног Савет је донео одлуку да нема кршења Закона и Опште обавезујућег упутства и да самим тим не покрене поступак против емитера ТВ Б92.

Свестан проблема који се јављају током изборне кампање, РРА је први пут за ову изборну кампању креирала софтвер који ће Савету омогућите прецизне резултате појављивање свих учесника изборног процеса. Савет од емитера свакако очекује да као и до сада свој посао раде професионално, уравнотежено и без фаворизовања или дискриминације било ког учесника изборног процеса.  

Поменути софтвер РРА је креирао и купио баш да би имао могућност прецизног праћења тока изборне кампање у електронским медијима, а први комплетан извештај биће достављен на увид јавности након што буде обрађено првих 14 дана изборне кампање. Један такав интерни извештај, за свега четири дана након расписаних избора, појавио се недавно у медијима, истргнут из контекста свеобухватног мониторинга изборне кампање и садржи само неке сегменте анализе програма емитера.

Подаци у њему, иако тачни, нису ни репрезентативни ни релевантни ни потпуни јер су од стране служби РРА прослеђени Савету само ради усаглашавања форме и доношења одлуке о дубини будућих анализа.

Савет посебно напомиње да је донео Опште обавезујуће упутство о понашању емитера, а не о понашању државних органа и политичких странака у предизборној кампањи јер је то, на основу закона, у надлежности Надзорног одбора Народне Скупштине републике Србије и Агенције за борбу против корупције.

У Београду,

26.03.2012. године

Савет РРА